Akupunktur Pengenalan

Akupunktur Pengenalan

Bersama-sama dengan terapi timur lain, akupunktur bertujuan untuk merangsang pembebasan tenaga dan mengembalikan keseimbangan kepada sistem dengan sekatan meridian. Dalam akupuntur ini dilakukan melalui meletakkan jarum di tempat-tempat tertentu di sepanjang meridian, dalam terapi lain yang dicapai melalui tekanan jari atau urutan badan. Terdapat 365 titik akupuntur.

Tenaga sendiri hanya kuat, menandakan individu yang sihat, jika yin dan yang, dua kuasa yang bertentangan, adalah seimbang dalam badan. YINS mewakili sebelah rendang gunung dan melambangkan kegelapan, pasif, kesejukan, kelembapan, rendah diri dan negatif, yang adalah sebelah cerah gunung dan melambangkan haba, cahaya, aktiviti, positif dan ekspresi.

Salah satu tugas utama seorang pengamal kaedah ini adalah untuk melihat hubungan antara yin dan yang dan membuat penyesuaian untuk membawa keharmonian. Sesi pertama anda akan mengambil masa kira-kira sejam dan pengamal akan dapat mengambil nota gejala-gejala anda, sejarah perubatan, gaya hidup dan diet. Adakah tidak bersenam, makan hidangan yang besar, minum arak atau mempunyai mandi atau mandi sebelum atau selepas sesi.

Untuk mendiagnosis penyakit anda, akupuntur menggunakan empat peperiksaan klasik Cina, menyentuh, mencari, berbau dan bertanya. Kilauan rambut anda, kecerahan mata dan pucat kulit anda adalah sama penting dengan sejarah perubatan anda. Lidah anda akan meneliti, jika anda sihat ia harus menjadi merah jambu dan lembap dengan salutan sedikit atau tiada. Dengan memasukkan jarum halus pada titik tertentu, akupuntur bertujuan untuk memulihkan aliran badan tenaga kepada keadaan asal, keadaan sihat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar