Punca Penting Sembelit

Punca Penting Sembelit

Apa yang Sembelit?

Sembelit ialah kekacauan fungsi usus besar di mana kandungannya dikekalkan untuk tempoh yang amat lama, atau luar biasa keras dan sukar untuk membuang, atau tidak lengkap dipindahkan. Pergerakan otot dinding usus adalah provokasi oleh kehadiran bahan pepejal di dalam usus, tetapi jika baki tidak mencukupi dalam kuantiti, atau jika otot mangkuk telah kehilangan nada mereka, genangan berlaku dan sembelit adalah hasil. Semakin lama kandungan kekal di dalam kolon yang lebih keras mereka menjadi disebabkan penyerapan cecair daripadanya. Punca-punca yang menyumbang kepada pengeluaran masalah ini adalah biasa di bawah keadaan yang bertamadun hidup, sementara orang primitif yang menjalani kehidupan yang semula jadi jarang mengalami.

Punca Penting Sembelit

Diet yang rosak - Sebagai sejumlah sisa pepejal adalah perlu untuk merangsang otot usus, semua artikel diet yang meninggalkan bahan pepejal sedikit atau tidak selepas penghadaman, seperti susu, daging, ikan, roti putih, kentang, bijirin digilap, dan lain-lain ., cenderung untuk menghasilkan sembelit. Diet kekurangan vitamin ini juga bertanggungjawab untuk itu.

Air yang tidak mencukupi - Satu jumlah tertentu air adalah perlu untuk mencairkan dan melembutkan bahan buangan yang pencernaan yang menjadi keras jika kuantiti air yang tidak mencukupi. Dalam cuaca panas, apabila perjanjian yang baik cecair badan habis melalui kulit, sembelit adalah perkara biasa. Perkara yang sama berlaku dalam penyakit kencing manis di mana cecair habis melalui air kencing.

Tabiat yang rosak - Apabila kuantiti yang mencukupi bahan buangan terkumpul di dalam mangkuk itu menimbulkan rasa tidak selesa dan keinginan untuk berpindah, tetapi jika panggilan ini lazimnya diabaikan, ia meninggal dunia untuk beberapa jam dan dalam masa masa menjadi lemah dan hilang sama sekali. Ini adalah penyebab biasa sembelit di kalangan wanita, terutamanya kanak-kanak perempuan sekolah, yang oleh rasa palsu kesopanan, menangguhkan hasrat dengan itu meletakkan asas aduan menyusahkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar